Sådan kan en SEO analyse forbedre din hjemmeside

Connie - vært for Sikkerhedspakke til din hjemmeside

I dette blogindlæg får du indsigt i, hvordan en SEO-analyse kan forbedre din hjemmesides synlighed på Google. Du lærer, hvilke områder min analyse dækker – fra brugervenlighed til tekniske detaljer og søgeordsdata – og hvordan jeg hjælper dig med at omsætte rapporterne til konkrete forbedringer.

SEO analyse - få din hjemmeside til tops på Google

Indholdsfortegnelse

3 veje til en SEO analyse hos mig

Vil du gerne have mere synlighed på Google, men ved ikke, hvor du skal starte? Så kan en SEO analyse være et godt sted at begynde SEO optimering af din hjemmeside.

I analysen får du et klart overblik over, hvad der fungerer på din hjemmeside – og hvad der kan optimeres for at få bedre resultater.

Denne analyse er ikke noget, du umiddelbart selv kan lave, for du skal vide, hvilke redskaber du skal bruge – og nogle af dem koster pænt mange penge. Derfor kan det bedre betale sig enten at 

  • bede mig om at lave en SEO analyse til dig,
  • få mig til at lave 3 af de rapporter, du ser undervejs i dette blogindlæg, og selv analysere dem, eller
  • deltage i et af mine SEO forløb (SEO Kickstarter og Next Level SEO), hvor rapporterne er en integreret del af forløbene, og hvor du lærer at arbejde med dem.

Der er flere videoer i dette blogindlæg, hvor jeg viser dig, hvordan jeg arbejder med din SEO analyse. Hvilke rapporter, jeg laver, og hvordan kommentarer til hjemmesiden kan se ud.

Tak til Christina fra stillezonen.dk

I videoerne kommer jeg ikke ind på detaljerede anbefalinger, da det vil tage alt for lang tid for dig, at se videoerne, ligesom resultaterne og de konkrete kommentarer kan varierer fra hjemmeside til hjemmeside – men forhåbentlig får du en idé om processen i analysen, og hvad du kan få ud af den, så du kan forbedre din side og få mere trafik og dermed flere potentielle kunder.

En stor tak til Christina fra Stillezonen.dk for at give mig lov til at bruge hendes hjemmeside som eksempel i denne gennemgang.

De 5 elementer i min SEO analyse

En SEO analyse varierer fra leverandør til leverandør. 

Hos mig er den delt op i 5 elementer, som tager udgangspunkt i din nuværende hjemmeside – primært med fokus på det tekniske, da selve søgeordsanalysen kan gribe meget om sig – og den er mere fremadrettet mod nye tekster.den primært med brugevenlighed, struktur, mobilvenlighed, hastighed, teknik – både på siden og på dit website generelt at gøre.

Her er de 5 elementer i analysen:

#1  Brugervenlighed, layout og struktur.
#2  Teknisk SEO rapport med overblik over alle sider på dit site.
#3  Teknisk SEO analyse incl. hastighedsscore.
#4  Rapport over de søgeord, Google allerede finder dig på.
#5  De 10 ting, jeg vil anbefale dig at gå i gang med – i prioriteret rækkefølge.

#1 Brugervenlighed, layout og struktur

Første skridt i analysen er at kigge på, hvordan din hjemmeside fungerer for brugerne. Hvis de har svært ved at finde rundt, kan det påvirke både deres oplevelse og din synlighed på Google.

Eksempler på, hvad jeg analyserer:

  • Navigation: Er den logisk og enkel at bruge?
  • Mobilvenlighed: Er hjemmesiden optimeret til mobilen?
  • Indholdsstruktur: Er tekst og overskrifter nemme at overskue?

Videoen viser, hvordan jeg vurderer brugervenlighed, layout og struktur på Christinas hjemmeside. Det er nogle af de vigtige parametre for Googles algoritme, for hvis det ikke er nemt at finde rundt på dn hjemmeside, så forlader dine læsere den hurtigt igen – og det kan Google afkode, og så ryger du ned i placeringerne.

🔎 Se Video 1: Brugervenlighed, layout og struktur

#2 Teknisk SEO - overblik alle sider

Teknisk SEO handler om at sikre, at Google kan forstå din hjemmeside korrekt. Her analyserer jeg, om dine sider bliver vist korrekt og er optimeret med de rigtige elementer.

Hvad rapporten viser:

  • Har du døde links (404-fejl) på din hjemmeside?
  • Hvordan du kan se, om Title tags og Metabeskrivelser er udfyldt korrekt.
  • H-tags – har du dem med eller ej?

I denne video får du et indblik i, hvordan jeg arbejder med overblikket over hele hjemmesiden.

🔎 Se Video 2: Analyse af rapport over hele sitet

#3 Teknisk SEO analyse

Selv små tekniske fejl kan påvirke din hjemmesides placering på Google. Jeg bruger værktøjet Ahrefs til at identificere problemer af teknisk karakter i en decideret teknisk SEO analyse.

Overblikket i punkt 2 giver desværre ikke en udtømmende liste over alle tekniske fejl, derfor supplerer jeg med rapport fra Ahrefs og en score på hastigheden fra pagespeed.web.dev

Sammen med overblikket for du et stærkt udgangspunkt for teknisk optimering af din hjemmeside.

🔎 Se Video 3: Teknisk SEO analyse og hastighedsscore

#4 Søgeord Google allerede finder dig på

Vidste du, at Google allerede har en idé om, hvad din hjemmeside handler om? I min SEO analyse får du også en rapport over, hvilke søgeord du rangerer for, og hvilke der har potentiale til at give dig mere trafik.

Hvad du får ud af denne rapport:

  • En liste over søgeord, hvor du allerede er synlig.
  • Indsigt i søgeord med potentiale for vækst.
  • Anbefalinger til, hvordan du kan optimere dine sider yderligere.

Videoen giver et eksempel på, hvordan jeg arbejder med denne rapport, som giver dig en kickstart til at komme i gang med at optimere dit eksisterende indhold.

🔎 Se Video 4: Søgeord Google allerede finder dig på

#5 Top-10 optimeringer

Når jeg har lavet din SEO analyse, så vil du som det sidste få en top 10 over de optimeringer, jeg synes, du skal lave til en start. 10 punkter er som regel ret udtømmende for at kommet et godt stykke vej i dit SEO arbejde.

Her arbejder jeg altid ud fra devisen, at siden skal være brugervenlig, inden vi får nye læsere ind – og så starter vi med de nemme ting først.

For Christinas vedkommende vil listen derfor se således ud:

  1. Cookie-popup på hjemmeside (den er der ikke – og det skal den være – og jeg glemte at kommenter det i den tekniske gennemgang) – det er et lovkrav.
  2. Fastgøre menu i toppen af siden (video 1).
  3. Kalde bloggen for ‘Blog’ i menuen – og ikke ‘Nyheder’ (video 1).
  4. Siden med oversigt over blogindlæg skal være ensartet med billeder (video 1).
  5. Fjerne de store hvide områder på siderne (video 1).
  6. Gennemgå alle sider for H1 og H2 overskrifter (rapport 2).
  7. Optimer title tags og metabeskrivelser på alle sider (rapport 2 + 3).
  8. Fjerne røde fejl i Ahrefs rapporten (rapport 3).
  9. Tjek mobilvenlighed på alle sider og blogindlæg.
  10. Definere primær søgeord til dine eksisterende sider (rapport 4) og optimer indhold.

Først herefter vil jeg sætte punktet med at fjerne de gule fejl i Ahrefs rapporten og kategorierne, og jeg ville overveje det store billede på forsiden – om det skulle skiftes eller gøres mindre. Hvis det ikke skal skiftes, så måske starte med en forklaring a la “Velkommen til StilleZonen, hvor (forklaring).

Når så der er styr på det, er Christina klar til at gå i gang med en søgeordsanalyse og skabe nyt indhold, så der sker noget på hjemmesiden igen.

Og ja – Christina har fået de 3 rapporter tilsendt som tak for at stille sin hjemmeside til rådighed – og gennemgangen af hjemmesiden kan hun se her 😉

Sådan får du fat i min SEO analyse

Du kan få fat i SEO analysen på forskellige måder.

  • Du kan bestille en SEO analyse hos mig for 2.500 kr. plus moms for websites på op til 200 html-sider. Herover afhænger prisen af antallet af sider. I SEO analysen får du punkterne #1 til og med #5 med rapporter og videogennemgang, som du har set, jeg har lavet dem til Christina.
  • Du kan bestille 3 af SEO rapporterne i rå format uden mine videokommentarer – det drejer sig om rapporten i #2, #3 og #4. Du kan købe dem enkeltvis eller alle 3. Klik her og bestil SEO rapporter.
  • Du får automatisk rapporterne i #2, #3 og #4, når du deltager i SEO Kickstarter eller Next Level SEO – både som kursus og forløb. Du får videoundervisning i anvendelsen af rapporterne, og når du deltager i forløbene, så har du den store fordel, at du kan stille mig spørgsmål undervejs.
Ønsker du en SEO analyse for at komme i gang - kontakt mig

Sådan fikser du punkterne i SEO analysen

Når du har fået analysen, handler næste skridt om at bruge rapporterne til at forbedre din hjemmeside. Men det er ikke noget, du behøver gøre alene.

  • SEO Kickstarter. Undervisningen dækker meget af indholdet i video #1, #2, #3 og #4 (dog ikke hastighedsoptimering). Tager du SEO Kickstarter som kursus, så kan du tilkøbe min personlige hjælp. Vælger du at tage det som forløb, så får du både personlig hjælp og mulighed for at stille spørgsmål i de 6 uger. forløbet varer.
  • Next Level SEO. Undervisningen dækker de mere avancerede aspekter af den tekniske SEO som f.eks. hastighedsoptimering, billedoptimering og struktur. Derudover lærer du den korrekte brug af kategorier i WordPress. Som kursus kan du tilkøbe min personlige hjælp. Som forløb får du både personlig hjælp og spørgetimer i 6 uger.

SEO analyse - en døråbner til bedre synlighed

Et er at arbejde med indholdet på din side og skrive gode SEO tekster, men er fundamentet for din hjemmeside – altså teknikken og brugervenlighed – ikke på plads, så kan du skrive nok så meget uden at få bedre placeringer af den grund.

Derfor skal du på et tidspunkt i gang med teknisk SEO, og der kan denne SEO analyse være en rigtig god start.

Er du klar til at tage næste skridt? 

Kontakt mig for at få lavet din SEO-analyse – eller vælg det forløb, der passer bedst til dig.

Picture of Connie Jahn

Connie Jahn

Connie har været selvstændig siden 1999 og har i 7 år været ude i en stilling som online marketing medarbejde med speciale i SEO. I januar 2022 valgte Connie at gå selvstændig igen og hjælper i dag små selvstændige med deres online tilstedeværelse - både undervisning og done-for-you. Klik på billedet og læs mere

Kategorier

Seneste blogs

Stil dit spørgsmål til mig

Har du spørgsmål, du gerne vil have mit svar på, så skriv til mig på mail connie@virtuel-assistent.dk og skriv “spørgsmål til bloggen” som emne.

Så får du svaret her i bloggen.