Hjemmeside

Din hjemmeside er din virksomheds online ansigt udadtil. Det er også en effektiv markedsføringskanal, hvis du bruger den rigtigt. 

Vil du gerne vide, hvad de vigtige elementer på en hjemmeside er, så du skaber det bedst mulige udgangspunkt for dig selv og din online tilstedeværelse? Så er du kommet til det rigtige sted.

Teksten – og det store overblik – fortsætter længere nede på siden under blogindlæggene.

Allerførst vil jeg fortælle, at lige herunder finder du orange knapper, som guider dig til andre emner inden for online markedsføring, og under dem en række blogindlæg om din hjemmeside.

Gå til andre emner:

Hvorfor blogge - få de gode grunde her

Hvorfor blogge

Forleden fik jeg dette spørgsmål af en af mine følgere i Facebook- gruppen ‘SEO for begyndere’: Hvorfor blogge – hvorfor ikke bare bruge undersider i menuerne? Det spørgsmål besvarer jeg

Læs mere her »
Hvad er en blog - weblog

Hvad er en blog

En blog er en hjemmeside, hvor en person eller en virksomhed deler information, tanker og idéer med andre mennesker. Men virksomheder kan også bruge en blog strategisk til at tiltrække

Læs mere her »

Hjemmesidens rolle i din online markedsføring

En god og velfungerende hjemmeside er altafgørende for din online markedsføring.

Den repræsenterer din virksomhed 24/7 alle årets dage, og det du giver udtryk for – både i tekster, billeder og farvevalg definerer din virksomheds online identitet.

Derfor er det en rigtig god idé at lægge lidt kræfter i at få en velfungerende hjemmeside – på alle fronter.

Den er – i min verden – det centrale strategiske punkt, hvorfra al din online markedsføring og tilstedeværelse udgår.

Jeg ved, at der findes nogle ”derude”, som mener, at de kan drive forretning fra de sociale medier.

Men hvis du kigger på dig selv, hvordan har du det så med, at du ikke kan finde informationer på en hjemmeside om en virksomhed, der sælger sine ydelser på de sociale medier?

Personligt ville jeg ikke have stor tiltro til sådan en virksomhed.

Derfor er hjemmesiden det sted, du bygger din troværdighed.

Folk tjekker dig ud her.

De 10 vigtige elementer 

på din hjemmeside

Hvad er en hjemmeside

Rent tekniske er en hjemmeside blot en digital platform, der indeholder tekster, informationer, billeder, måske videoer, som er samlet under ét navn – også kaldet domænenavnet, og som du har adgang til via internettet.

Når jeg arbejder med min hjemmeside – eller når jeg hjælper andre selvstændige som dig, så anskuer jeg websiden som din virksomheds online hjemsted.

Du har 100% ejerskab og kan indrette den, som du lyster.

Dette er helt i modsætning til de sociale medier, hvor du har en profil på en platform, som ikke er din platform. Det betyder, at det sociale medie uden videre kan lukke din profil.

Det vil ikke ske på din hjemmeside.

Hvad er en hjemmeside også?

Der er flere svar på spørgsmålet ‘hvad er en hjemmeside’ – for afhængigt af, hvordan du bruger den, så kan den mange flere ting. 

Den kan rumme din blog, der hvor du deler din viden med dine læsere, og du kan lokke dem ind på din hjemmeside helt ubemærket ved at skrive tekster om alle de ord, de søger efter på Google.

Den kan også rumme dine produkter i form af salgssider, og du kan få følgere på din hjemmeside ved at invitere dem til at skrive sig om til dit nyhedsbrev.

Jeg vil til enhver tid vælge mit website som omdrejningspunktet for min markedsføring – og få potentielle kunder til at besøge mig her.

Sådan skaber du troværdighed

Der er flere ting, som skal være i orden, for at du skaber den troværdighed, du helt sikkert gerne vil udstråle, når du har lagt mange timer i både indhold og design af hjemmesiden.

Design er nemlig det, der sammen med farver giver din læser det første indtryk, når de træder ind på din side – fuldstændig ligesom når du træder ind i en forretning eller et hjem.

Hvilke elementer, der indgår i et godt design, kan du læse mere om i hjemmeside design. Når vi taler om design, så berører det også to andre områder, nemlig

brugervenlighed – altså hvor nemt og intuitivt det er at bruge din side, og hvor godt overblik, dine læsere har over den, og

responsivt design – altså at din side automatisk tilpasser sig forskellige skærmstørrelser.

WordPress eller ej?

De fleste er i tvivl, når de skal til at vælge hjemmesideprogram. Jeg vil til enhver tid anbefale WordPress, fordi det er et såkaldt ’open source’ CMS system, hvor du (eller andre teknisk erfarne) kan tilgå kildekoden.

Og hvorfor er det vigtigt?

Det er det, for det betyder, at du har mulighed for at få en helt masse forskellige hjælpeprogrammer – såkaldt ’WordPress plugins’, som kan hjælpe dig med mange forskellige ting som cookies, Facebook Pixel, SEO optimering, billedoptimering, cache plugins og mange andre nyttige ting for at du får et velfungerende website.

I modsatte ende af skalaen finder du ’closed source’, som f.eks. Wix, Squarespace, one.com og alle de andre hosting virksomheder, som har udviklet deres eget hjemmesideprogram.

Her kan du intet ændre i programkoden, og du er altså fastlåst til lige præcis det, de har valgt at udvikle.

Det gør det betydeligt sværere at optimere hjemmesiden.

Derfor vil jeg til enhver tid anbefale dig at få lavet en WordPress hjemmeside – enten af mig (eller en anden), eller du kan vælge at lave den selv ved hjælp af online kurset ’Lav din egen hjemmeside’, som tager dig igennem processen trin for trin.

Det bedste ved en hjemmeside

Det bedste ved at have en hjemmeside er, at du har mulighed for at benytte Google som en gratis markedsføringskanal.

Og det bedste ved at blive fundet på Google er, at dine potentielle kunder selv har søgt efter dig … så de kommer helt af sig selv.

Så … at lande på side 1 på Google (under de betalte annoncer) er altså ganske gratis.

Du skal bare vide, hvordan du gør.

Det gør de færreste små selvstændige, selvom der inden for mange brancher er gode muligheder for at komme til at ligge netop der.

Kan dine læsere finde dig på Google?

Vi skruer lige lidt tilbage og fortsætter tankerækken med opbygningen af din hjemmeside.

For nu har du sørget for designet, så er det tid til at opbygge en god struktur, et godt menu design og masser af god og relevant indhold af høj kvalitet.

Det er nemlig også med til at understøtte din troværdighed som seriøs virksomhedsejer.

Udover at det understøtter din troværdighed, så gør du Google glad, for Google elsker tekst.

Så hvis Google kommer forbi, så er der gode muligheder for, at din side bliver indekseret (det betyder, at søgemaskinerne har været på besøg og gjort dig synlig i søgeresultaterne).

Men det sker ikke af sig selv.

For du skal vide, hvordan du optimerer din hjemmeside, så søgemaskinerne kvitterer med at indeksere dine sider og placere dig i søgeresultaterne på f.eks. Google.

Der er tekniske elementer, og du skriver såkaldte SEO tekster, som er opbygget omkring et søgeord og på den teknisk korrekte måde, så søgemaskinerne forstår, hvad det er teksten handler om.

Her går rigtigt mange selvstændige desværre i vandet.

Enten skriver de et par sider, hvor de beskriver, hvad de arbejder med (og forstår ikke, at de ikke bliver fundet af Google).

Eller også skriver de på livet løs (og forstår ikke, at de ikke bliver fundet af Google).

Så for at blive fundet på Google, så skal du have styr på SEO optimering (følg linket og bliv klogere).

Andre vigtige forhold omkring din hjemmeside

Der er en række andre forhold, du skal have styr på – både for at blive fundet på Google men også for at have et velfungerende website, som dine læsere har lyst til at navigere rundt på.

En af de store ting er hastighedoptimering. Det er super vigtigt, at dit website loader hurtigt på skærmen – uanset om dine læsere tilgår det fra pc eller mobiltelefon.

Det er vigtigt – både af hensyn til Google, men i særdeleshed også af hensyn til dine læsere. I denne online verden er vi blevet mere og mere utålmodige, så skal vi vente mere end et par sekunder på at en side eller et billede dukker op på skærmen, så er vi videre.

Og det skal du også tage højde for.

Når vi taler mobiltelefon, så er det samtidig vigtigt, at du husker at have fokus på at have en mobilvenlig hjemmeside. Det skal være nemt både at læse og navigere på din hjemmeside fra mobiltelefonen.

Grunden, til at det er vigtigt, er, at flere og flere går på nettet fra mobiltelefonen. I Danmark ligger tallet på over 60%.

Det er også vigtigt at analysere trafikken på din hjemmeside. Det betyder, at du skal holde øje med, hvem der besøger din webside, hvor de kommer fra, hvilke ord de har søgt på for at finde dine sider – og alt det kan du gøre på Google Search Console, som er et gratis program, Google stiller til rådighed for dig.

Har du styr på sikkerheden?

Så vender vi lige 180 grader og ser på din hjemmeside udefra. Med hackerens øjne. For de er jo derude, det ved vi alle, og selv små hjemmesider går ikke ram forbi – desværre. Derfor er det vigtigt at du har en sikker hjemmeside.

Jeg har gjort denne del utrolig nemt for dig ved at lave Sikkerhedspakken 24/7’ sammen med en ægte WordPress ekspert.