Måske du har hørt om mobilvenlig hjemmeside eller responsiv hjemmeside, når det kommer til din webside. Men hvad betyder det egentligt, at en hjemmeside er mobilvenlig? Hvilke konsekvenser har det for dine placeringer på Google? Og hvad kan du selv gøre? Det vil jeg fortælle dig om her.
Indholdsfortegnelse
Hvad er en mobilvenlig hjemmeside
At have en hjemmeside, der er mobilvenlig, er et udtryk for, hvor godt din hjemmeside fungerer på en mobil enhed. Det kan enten være på en smartphone eller en tablet.
En mobilvenlig hjemmeside er designet og optimeret til at være let at bruge på en lille skærm. Det betyder, at den har en hurtig indlæsningstid (altså at den har fået hastighedsoptimering), er nem at læse på en lille skærm, og at det er nemt at navigere på siden.
3 vigtige grunde til at få en
mobilvenlig hjemmeside
Hvorfor er mobilvenlighed vigtigt
Det er ikke kun for sjov, at du skal være opmærksom på, om du har en mobilvenlig hjemmeside. Mobilvenlighed er nemlig vigtig at 3 helt essentielle grunde:
#1 Hensynet til din læser
Den første er hensynet til dine læsere. Langt de fleste læsere på nettet, bruger deres mobiltelefon.
Læserne bliver mere og mere utålmodige i forhold til, hvor besværligt det må være at bruge din side, og hvor lang tid de vil sidde og vente på dit indhold.
#2 Mobile first indeksering
Det andet er hensynet til søgemaskinerne – herunder Google (og dermed din placering i Googles søgeresultater). Google har nemlig været ude i deres seneste opdatering kaldet Core Web Vitals og erklære, at de prioriterer en mobilvenlig hjemmeside foran alle andre i deres søgeresultater.
Google kalder det også “mobile first”.
Det betyder, at Google kigger på din mobilversion af hjemmesiden, når de indekserer din side.
Computer-varianten træder altså i baggrunden – og da det er den, vi sidder og arbejder i, når vi bygger og skaber vores hjemmesider, så er det altså vigtigere en nogensinde før, at du tjekker, om du har en mobilvenlig hjemmeside.
#3 Hensynet til din forretning
Den sidste er hensynet til din egen forretning.
I 2022 blev 56% af alle søgninger på Google foretaget på en mobiltelefon. Det er statistikken for søgemaskinerne i hele verden.
Hvis vi kigger isoleret på Danmark, hvor 95% af alle danskere har en smartphone (og vi dermed er en af de nationer, hvor flest personer har en smartphone), så er der stor sandsynlighed for , at det er mere end 56% af alle Googlesøgninger, der sker med en smartphone i hånden.
Og det betyder så bare, at punkt #1 og #2 nu meget mere væsentlige.
Så har du en hjemmeside, der ikke er opdateret med hensyn til mobilvenlighed, så har det altså både en negativ påvirkning af dine læseres brugeroplevelse og dine SEO-resultater, og dermed går det så ud over din forretning.
Tjek at du har en mobilvenlig hjemmeside
Sidder du nu og er nervøs for, om din hjemmeside er ok – så fortvivl ikke. Det er ret enkelt at finde ud af, om du har en mobilvenlig hjemmeside.
Du går ind i Google Search Console. Hvis du ikke har koblet Googles Search Console sammen med din webside, så vil jeg anbefale dig at gøre det i en fart.
Det er gratis.
Du får advarsler, hvis der er noget helt galt med din hjemmesider (som f.eks. sider med 404 fejl).
Og når du får trafik via søgninger på Google, så kan du også se, hvor mange der besøger din hjemmeside og fra hvilke søgeord.
Tilbage til Google Search Console og mobilvenlig hjemmeside.
I venstre side – et stykke nede i menuen, står der ”Mobilvenlighed” – her klikker du, og så får du en statistik op, hvor mange sider, der ikke er mobilvenlige – og hvor mange sider, der er. Du får naturligvis også oplyst, hvilke sider, den er gal med.
Responsiv hjemmeside
At din hjemmeside er responsiv – eller har et responsivt design, som man siger – er fundamentalt for, at du kan have en mobilvenlig hjemmeside.
At din hjemmeside har responsivt design betyder, at hjemmesiden tilpasser sig forskellige skærmstørrelser, så den både ser godt ud på mobiltelefonen og på computeren.
En responsiv hjemmeside er vigtigt for mobilvenlighed, for det betyder, at din læser ikke skal zoome ud og ind på din side for at læse indholdet (det bliver de nemlig hurtigt trætte af).
6 tips til en
mobilvenlig hjemmeside
6 tips til en mobilvenlig hjemmeside
Her får du 6 enkle tips til elementer på din side, du skal have styr på for at sikre mobilvenlighed på din hjemmeside.
#1 Responsiv hjemmeside
Det første tip er allerede givet i afsnittet ovenover: Responsivt design.
Du skal sørge for, at din hjemmeside fungerer lige godt på mobiltelefon som på computer. Det gør langt de fleste hjemmesider, man køber i dag – men ikke alle. Så tjek efter – og spørg ind til det hos din leverandør, hvis du er i tvivl.
Er den ikke responsiv, så skal ud have det fikset hurtigst muligt.
#2 Hurtig indlæsningstid
Når din hjemmeside indlæses på mobilen, er der ikke en lige så stor data-landevej til din mobil, som der er til din computer derhjemme. Derfor skal din side kunne indlæses hurtigt – også på mobiltelefonen.
Du kan evt. læse mere om hastighedsoptimering af hjemmeside.
#3 Nem navigation
Det skal være enkelt at læse din hjemmeside på mobilen. Derfor kan det være en god ide, at undgå pop-up vinduer, som er til stor irritation for mange, da de er svære at lukke på en mobiltelefon.
Din menu skal også være intuitiv at bruge og nem at klikke på.
#4 Store klikbare knapper
Når du sidder og opretter din side på din computer, så laver du knapper, som ser godt ud på en stor skærm.
Husk derfor at tjekke, om de ser lige så godt ud – og er lige så nemme at klikke på – på en lille skærm.
#5 Optimer tekster og billeder
Husk også at tjekke størrelsen på din skrifttype. Hvis du bruger 16 px på din computer, så er det en MEGET lille skrift på en mobil.
For at gøre det nemt for dig selv, kan du forsøge at finde både en skrifttype, der er let et læse på en lille skærm, men også en skriftstørrelse, der kan læses uden problemer på både mobil og computer.
Når det kommer til billeder, så er det en af de store syndere i forhold til indlæsningshastigheden. Overvej derfor, om du har brug for lige så store billeder på din mobil-version som på din computer-version. Du kan evt. gemme to versioner af dine billeder – en der vises på computeren, og en der vises på mobilen.
#6 Relevant indhold til mobilen
Det sidste tip gælder selve indholdet på dine sider.
Det kan være en god ide at reducere mængden af indhold på din hjemmeside i mobil-versionen, så du kun viser det mest relevante.
Ofte er dem, der googler fra deres mobil, på farten eller skal lige udfylde en lille ventetid, mens de står ved bussen eller i køen i supermarkedet. Eller de sidder i sofaen, mens familien ser fjernsyn og surfer.
Derfor har de ofte ikke lige så lang tid til at læse, som hvis de sad ved en computer. Det betyder, at du får mest ud af at vise det indhold, du allerhelst vil vise på din mobilversion.
Sådan gør du din hjemmeside mobilvenlig
På lagt de fleste page-buildere (der hvor du skriver indholdet på dine sider) er der mulighed for at skifte mellem computervisning og mobilvisning, så du kan se, hvordan det ser ud på mobilen, mens du skaber dit indhold.
Det er ofte også muligt at skjule sektioner i mobilvisning/computervisning, så du selv kan vælge, hvad der bliver vist hvor.
Det gør det så meget lettere at skabe en mobilvenlig hjemmeside.
Få hjælp til mobilvenlig hjemmeside
Sidder du og bliver lidt mat i koderne ved udsigten til at skulle i gang med at skabe eller tjekke, om du har en mobilvenlig hjemmeside?
Så kan jeg hjælpe dig på flere forskellige måder.
Er du ”gør-det-selv” typen, så har jeg lavet et lille kursus, der viser dig, hvordan du arbejder med Elementor, som er en drag-and-drop pagebuilder og super nem at arbejde med. Her har jeg lavet videoer specifikt om, hvordan du laver en mobilvenlig hjemmeside, og hvordan du skjuler forskellige emner/sektioner på din mobil eller computer.
Vil du gerne have hjælp til at komme i gang, så kan jeg tilbyde en løsning med klippekort, hvor du enten kan få min støtte som mentor – eller du kan bruge klippene til at jeg laver det for dig.
Uanset hvad, så er du altid velkommen til at kontakte mig for at få en snak om, hvordan du kommer i gang med at sikre dig en mobilvenlig hjemmeside – og hvordan jeg bedst kan støtte dig i at nå dine mål.
Skriv til mig på connie@virtuel-assistent.dk. Send dit telefonnummer med og et par tidspunkter, hvor det passer dig at tage en snak.