Hvad er forskellen på SEO og SEM
Når vi taler om digital markedsføring, støder vi ofte på begreber som SEO og SEM. Men hvad betyder forkortelserne, og hvordan adskiller de sig fra hinanden? Vi dykker her ned
I vores digitale tidsalder er en effektiv digital strategi afgørende din succes online. Men hvad indebærer en digital strategi egentlig, og hvorfor er den så vigtig for dig som soloselvstændig eller ejer af en mindre virksomhed?
Under billederne med blogindlæg, der dækker forskellige emner inden for digital strategi, vil jeg komme yderligere ind på vigtigheden af en god digital strategi, og hvordan du griber det an.
Når vi taler om digital markedsføring, støder vi ofte på begreber som SEO og SEM. Men hvad betyder forkortelserne, og hvordan adskiller de sig fra hinanden? Vi dykker her ned
Vil du gøre din markedsføring lettere og mere målrettet og dermed skabe mere salg? Gennem kunderejsen kan du få bedre forståelse af dine kunder og kan lave indhold, der rammer
En digital strategi er kort sagt din vej til succes i det digitale landskab. Det handler om at planlægge og implementere en strategi for din online tilstedeværelse, der ikke kun omfatter markedsføring, men også andre vitale aspekter af din forretning såsom produktudvikling, levering af online kurser, kundeservice og interne processer.
I det følgende vil du få en uddybende forklaring på hvad er digital strategi – netop i forhold til digital marketing strategi og i forhold til online strategi.
Mens en digital strategi omfatter alle aspekter af din online tilstedeværelse. Det kan f.eks. være digital bogføring, digital timeregnskab, udvikling af apps, så fokuserer en digital marketing strategi specifikt på markedsføringsindsatsen online.
Den digitale strategi er altså mere overordnet og strategisk, hvor den er den digitale marketing strategi – eller din online marketing strategi er mere taktisk. Den digitale marketing strategi udfører altså de specifikke handlinger, der skal sikre, at du når dine mål.
Udtrykkene benyttes dog mere eller mindre i flæng, og de fleste opfatter ‘digital strategi’ som værende primært marketing.
Derfor benytter jeg udtrykket ‘digital strategi’ også for den digitale markedsføring.
I dagens Danmark er der næsten ingen, som ikke er på online mindst en gang om dagen.
Det gælder både de yngste, især deres forældre men i stigende grad også pensionisterne.
Derfor er den digitale verden et oplagt sted at markedsføre dine produkter og ydelser. Det er her dine kunder befinder sig – ofte flere gange dagligt, og du kan være forvisset om, at flere af dine konkurrenter er til stede på et eller flere online medier.
Derfor er en god digital strategi afgørende for at du både er til stede på de rigtige platforme, og for at du skiller dig ud fra mængden af konkurrenter, så du kan nå dine mål.
6 trin til en
effektiv digital strategi
Mange kaster sig bare ud i det digitale liv uden at have gjort sig nogen overvejelser om, hvorfor de vælger, som de gør.
Derfor er det altid godt lige at lave lidt analysearbejde, inden du går i gang med at kaste både tid og måske også penge efter tilfældige sociale medier eller digitale platforme, for mange har spildt masser af penge på denne måde.
Her får du 6 trin, der kan være med til at sikre dig en mere effektiv digital strategi:
Identificer og definer specifikke mål, der er målbare og opnåelige for din virksomhed inden for en bestemt tidsramme. Disse mål skal være specifikke og målbare, ellers er det ikke muligt for at evaluere, om den digitale strategi, du har lagt, har været en succes eller ej.
Analyser din målgruppes demografiske data, adfærdsmønstre og præferencer for at få en dybere forståelse af, hvad der motiverer dem, og hvordan din virksomhed kan imødekomme deres behov og ønsker bedst muligt.
Når du i din markedsføring forsøger at nå ud til alle, så når du ingen. Din kommunikation bliver for bred og generaliserende, så ingen vil føle sig ramt eller tiltrukket af den.
Her gælder det om at identificere og vælge de digitale platforme og kanaler, hvor din målgruppe er mest aktiv, og samtidig vælge dem, der bedst matcher din virksomheds mål. Dette kan omfatte sociale medier, blog, kursusplatforme, e-mail, søgemaskiner og andre online platforme.
Vælg de marketing kanaler og systemer, du ønsker at arbejde i – det kan f.eks. være SEO – søgemaskineoptimering af din hjemmeside, sociale medier, e-mail marketing, nyhedsbrev, Google Ads – her kan det være en fordel at kende forskellen på SEO og SEM. Gør nu en indsats for at øge din synlighed, din målgruppes engagement og dine online konverteringer – altså der, hvor du gør dine læsere og følgere til betalende kunder.
Vælg de taktikker, du mener bedst understøtter dine mål og målgruppens præferencer.
Opsæt nu systemer til at indsamle og analysere data om dine kunders adfærd, interaktioner, så du kan aflæse deres online præferencer online.
Brug disse data til at træffe beslutninger om din digitale strategi og tilpas dine taktikker i overensstemmelse med resultaterne. Er der noget, der ikke virker, så prøv noget andet. Markedsføring er hele tiden et spørgsmål om at prøve ting af og finde ud af, hvad der virker.
Når du har indsamlet de første data, kan du begynde at lave en sammenhængende indholdsmarkedsføringsstrategi for at tiltrække og fastholde dine kunder gennem værdifuldt indhold.
Denne digitale strategi fokuserer på at producere og distribuere værdifuldt indhold, der appellerer til din målgruppes interesser og behov. Det kan f.eks. være blogindlæg, videoer, infografikker og andre former for indhold, der tiltrækker og fastholder dine kunders opmærksomhed.
Ved at definere klare KPI’er og løbende overvåge dine resultater kan du måle succesen af din digitale strategi og foretage justeringer efter behov for at sikre, at du når dine mål.
Som soloselvstændig eller enkeltmandsvirksomhed kan det være gavnligt at søge professionel rådgivning fra eksperter inden for digital strategi.
Professionelle rådgivere kan hjælpe dig med at udvikle og implementere en effektiv digital strategi, der passer til dine unikke behov og mål.
Når du vælger en digital strategirådgiver, er det vigtigt at søge efter en, der har erfaring med at arbejde med små enkeltmandsvirksomheder og forstår dine unikke udfordringer og mål.
Hvis du ønsker at finde ud af, om jeg kan hjælpe dig med din digitale strategi, er du velkommen til at booke en 15 min. strategisession med mig direkte i min kalender.
Har du spørgsmål, er du også altid velkommen til at kontakte mig på mail: connie@virtuel-assistent.dk.
Kontakt mig:
Lad mig hjælpe dig med: