Hvad er en blog

Connie - vært for Sikkerhedspakke til din hjemmeside

En blog er en hjemmeside, hvor en person eller en virksomhed deler information, tanker og idéer med andre mennesker. Men virksomheder kan også bruge en blog strategisk til at tiltrække potentielle kunder og klienter. Hvad er en blog tager dig med hele vejen rundt om bloggen.

Hvad er en blog - få svaret her

Indholdsfortegnelse

Hvad betyder blog?

Blog er en sammentrækning af ordene web og log. Altså en tekst, der er logget på web’en. En blog er altså en tekst, der udgives på en hjemmeside, og som jævnligt opdateres med nyt og relevant indhold.

I dette blogindlæg – ja, det er rent meta det her – der vil jeg fortælle dig lidt om historien om blogs, hvad du kan bruge dem til, hvordan de fungerer – og til sidst vil jeg give dig nogle tips til hvordan laver man en blog.

Blog = web + log

Hvad er en blog - historien bag

Bloggen har eksisteret siden 1990’erne. Oprindeligt blev de brugt af privatpersoner til at skrive om deres daglige liv og dele det med verden.

Da platformen ’Blogger’ blev lanceret i 1999 blev det nemt både at oprettte og vedligeholde sin blog.

Siden da er blogs blevet mere og mere polulære, og i dag kan en blog bruges til stort set alt:

  • Deling af nyheder
  • Opskrifter
  • Personlige historier
  • Produktanmeldelser
  • Og så videre

Blogs kan være meget nicheprægede og fokusere på et meget lille område, og de kan være store og brede. I dag er det endda muligt at leve af at blogge – og så er man professionel blogger.

Hvad er en blog - et sted du kan udtrykke dig

Hvad er en blog – og hvad bruges den til?

Bloggen har ikke ændret sig markant i sin form, siden den startede. Det er stadig en online platform, hvor du kan skrive og dele dine tanker, idéer, viden og interesser med andre.

Hvad er en blog, og hvordan har den udviklet sig.

Der, hvor bloggen startede som en personlig blog, så har den i dag udviklet sig til også at være en strategisk online markedsføringskanal for virksomheder, som bruger bloggen strategisk til at rangere i toppen af Googles organiske søgninger.

Der kan altså groft sagt være tre formål med en blog – så det er det emnemæssige svar på spørgsmålet: Hvad er en blog :

#1 Den personlige blog

Det første er den personlige blog, hvor du deler dit liv med verden. Det kan være meget terapeutisk for nogle mennesker at vise verden deres liv gennem en blog, og det kan skabe et fællesskab med dem, der læser deres blog.

#2 Niche blog

Det andet er niche-bloggen, hvor du som privatperson ønsker at have et sted, hvor du kan dele dine interesser eller din passion med andre. Det kan for eksempel være i form af et interessefællesskab som madopskrifter, gør-det-selv blogs eller hobby-blogs.

#3 Virksomhedsblog

Det tredje er virksomhedsbloggen. Her benytter du som virksomhed din blog til at fortælle om dine produkter eller ydelser. 

Bloggen er en rigtig god markedsføringskanal, hvor din virksomhed pludselig får en stemme og kan bygge en personlig relation til dine kunder uden at være i fysisk kontakt med dem, hvilket kan føre til øget loyalitet og salg.

I forbindelse med din virksomheds blog kan du også bruge bloggen strategisk til at ’ramme’ de læsere, som ikke er produktbevidste nok endnu til at købe produktet.

Her kan du møde læseren på det sted, hvor han/hun er i sin kunderejse og uddanne vedkommende til at forstå, at dit produkt eller ydelse kan afhjælpe læserens problem ved at have en serie af blogindlæg, som nænsomt guider læseren mod dit produkt eller din ydelse.

Bloggen bruges altså i dag i højere og højere grad strategisk i forbindelse med online markedsføring.

Og det kan du også.

Det kan du lære mere om i blogindlægget: Hvordan laver man en blog.

Hvad er en blog - her har du elementerne i en blog

Elementerne i en blog

Nu får du det mere strukturmæssige svar på spørgsmålet – hvad er en blog.

Hvis vi kigger på hvad er en blog – sådan lidt fra oven, så består den typisk af en række elementer:

  • Blogindlæg
  • Kategorier
  • Tags
  • Sider
  • Kommentarer

Blogindlæg er de artikler eller tekster, du skriver og offentliggør på din blog. Blogindlæggene er normalt opdelt i forskellige kategorier og kan også være mærket med tags.

Kategorier er de overordnede emneområder, som du skriver om på din blog. Det kan være alt fra madopskrifter til personlig udvikling til politik. Kategorier gør det lettere for dine læsere at finde indhold på din blog, der interesserer dem.

Tager vi f.eks. udgangspunkt i madopskrifter, så kan kategorier være: Morgenmad, frokost, aftensmad, dessert, Påske, Jul o.s.v.

Tags er mere nøgleord, som går på tværs af kategorier og skaber en anden emneopdeling af dine blogindlæg. Med udgangspunkt i madopskrifterne kan det f.eks. være: Glutenfri, vegansk eller forskellige ingredienser.

Både kategorier og tags gør det også nemmere – ikke kun for din læser – men også for Google at forstå, hvad det er din blog handler om, og dermed kan du komme til at ranke bedre i søgeresultaterne.

Sider er de mere statiske sider på din blog, som normalt er tilgængelige via menuen. Det kan være informationer om dine produkter, om dig, kontaktside eller andre oplysninger, du ønsker at dele med dine læsere.

Sider kan også være den side, der samler alle dine blogindlæg, og det kan være kategorisider, som samler alle blogindlæg for en specifik kategori – eller tag-sider, som gør det samme for tags.

Kommentarer er en funktion, der gør det muligt for dine læsere at dele deres tanker og idéer om dine blogindlæg. Det kan snildt føre til en livlig diskussion og netop opbygge et fællesskab af mennesker, der er interesseret i det samme emne.

4 tips til at

starte din egen blog

4 tips til at starte din egen blog

Overvejer du at starte din egen blog, så er her nogle enkelte tips til at komme i gang:

#1 Vælg en platform

Der er mange platforme, du kan bruge til at oprette en blog. Som udgangspunkt anbefaler jeg WordPress – ikke mindst fordi det er nemt at få hjælp til at optimere indholdet, så det kan blive fundet på Google.

Men uanset, hvad jeg anbefaler, så er det vigtigt, at du gør din egen research og vælger præcis den platform, du ønsker at arbejde med.

#2 Vælg et tema og en pagebuilder

Tema og pagebuilder er de to elementer, der definerer designet på din hjemmeside.

Det er vigtigt at vælge et tema og en pagebuilder, som passer til det emne, du skal skrive om. I begge tilfælde skal du huske, at det skal være nemt at navigere i og læse – og ikke mindst nemt for dig at redigere i.

Her anbefaler jeg Ocean WP som tema, fordi det er enkelt og let for browseren at indlæse på skærmen. Som pagebuilder anbefaler jeg Elementor (og Elementor Pro, som er den betalte version).

#3 Skriv dit første blogindlæg

Så er det tid til at skrive dit første blogindlæg. Vælg det emne, du er passioneret omkring – eller den ydelse, du sælger i din virksomhed, hvis det er en virksomhedsblog. 

Skriv så en engagerende tekst, som vil interessere dine læsere.

#4 Del din blog med verden

Nu har du offentliggjort dit første blogindlæg, så nu er det tid til at dele din blog med verden. Du kan f.eks. dele på sociale medier, i online fora om emnet, i kommentarfeltet på andre blogs. 

På den måde får du mere trafik til din hjemmeside, og du opbygger dit publikum.

Kom i gang i dag

En blog er en helt fantastisk måde at dele dine tanker, idéer og din viden med verden.

Ved at følge nogle grundlæggende trin kan du oprette din egen blog og begynde at dele med verden og tiltrække potentielle kunder til din forretning.

Hvis du gerne vil have flere konkrete tips til at komme i gang med din egen blog, så læs med i: Hvordan laver man en blog.

Har du fået svar på spørgsmålet stillet i begyndelsen: hvad er en blog ?

Hvis ikke så skriv endelig til mig og fortæl, hvad du mangler.

Mest stillede spørgsmål om blog

Når du blogger, har du en blog på en hjemmeside, hvor du deler din viden eller din passion inden for et bestemt område. Så kan interesserede læsere finde dig her.

Hvis du gerne vil dele viden, nyheder eller artikler om det område, du er ekspert i, så er en blog en god løsning. Du kan læse mere om de 5 gode grunde til hvorfor blogge, hvis du har en hjemmeside eller webshop.

Der er flere måder at leve af at blogge. Du kan både anbefale andres produkter i din blog – eller du kan sælge dine egne produkter gennem din blog.

Du kan tjene penge på din blog gennem reklamer, ved at anbefale andre produkter eller ved at sælge dine egne produkter. Du kan læse mere om det i Blog dig til synlighed og salg.

Picture of Connie Jahn

Connie Jahn

Connie har været selvstændig siden 1999 og har i 7 år været ude i en stilling som online marketing medarbejde med speciale i SEO. I januar 2022 valgte Connie at gå selvstændig igen og hjælper i dag små selvstændige med deres online tilstedeværelse - både undervisning og done-for-you. Klik på billedet og læs mere

Kategorier

Seneste blogs

Stil dit spørgsmål til mig

Har du spørgsmål, du gerne vil have mit svar på, så skriv til mig på mail connie@virtuel-assistent.dk og skriv “spørgsmål til bloggen” som emne.

Så får du svaret her i bloggen.