En blog og dens tilhørende blogindlæg er fantastisk markedsføring og bør være fast inventar på enhver hjemmeside og webshop. Men hvad er et blogindlæg, og hvordan skriver man et godt blogindlæg? – Læs med og få svarene.
Indholdsfortegnelse
Blogindlæg er fantastisk markedsføring
Hvis du har en blog, og du har bygget den rigtigt op på alle måder, så har du en helt fantastisk markedsføringskanal, som vil støtte udviklingen af din forretning i mange år fremover.
Og hvorfor så det? (spørger du måske)
Det er fordi, at studier har vist, at hjemmesider og webshops, som har en blog med mange indlæg tilknyttet, får 55% flere besøgende end en uden.
Det er da værd at tage med.
Har du samtidig en lang række indlæg om relevant viden for dine læsere, så hænger de måske længere ud på din hjemmeside – og det kan Google godt lide. Hvordan det foregår, og hvordan man skriver blogindlæg, andre gider læse – det vender vi tilbage til.
(Har du brug for flere argumenter for at blogge, så find dem her: Hvorfor blogge).
Hvad er et blogindlæg?
Et blogindlæg er en tekst i din blog, som typisk ligger på din hjemmeside. Du kan sammenligne det med artikler i en avis i offline verdenen.
Et blogindlæg (hele bloggen med alle dens indlæg) skal altid give værdi til din læser – enten ved at informere eller underholde. Det kan hjælpe dig med at få mere trafik til din hjemmeside, opbygge din troværdighed og konvertere dine læsere til følgere for endeligt at genere mere indtægt i din forretning.
Blogindlægget er samtidig også et rum, hvor du kan dele dine tanker, erfaring, holdninger og viden med dem, der har brug for hjælp fra en som dig. Du kan sætte din helt egen ‘tone of voice’ på din blog, og dermed tiltrække lige præcis dem, der senere kan blive dine kunder.
Vigtigst er, at du brænder for det, du skriver om, hvor du skal tilstræbe at udgive et indlæg om ugen, så der hele tiden sker noget nyt på din blog. Så bliver både dine følgere og Google glade.
Formålet med det hele
Formålet med at lave en blog med mange gode indlæg er altså, at du har mulighed for at profilere dig som ekspert inden for dit område.
Det kan nogle gange godt virke lidt op ad bakke med at skrive den ene tekst efter den anden – uden at det nødvendigvis bringer nye kunder ind med det samme.
Men når du skaber følgere, som læser alle dine blogindlæg, så vil du være ‘top of mind’ den dag, de står og har brug for din hjælp.
Og DET er hele formålet med det hele.
For at komme derhen, så skal du vide, hvordan man skriver et godt blogindlæg, og det får du opskriften på her:
Hvordan skriver man et blogindlæg
For at skrive et indlæg, der er så godt, at dine følgere bliver hængende, så er der flere elementer, du skal tænke ind i processen. Du skal:
- kende din målgruppe, så du kan skrive en tekst, der er henvendt præcis til dem og deres behov.
- vælge et emne, der er relevant for din målgruppe.
- strukturere din tekst, så det er let at læse og inviterer din læser til at læse det fra ende til anden.
- skrive en tekst, der hjælper dine læsere, giver dem ny viden, de sætter pris på, så det engagerer dem – og så skal det være fejlfrit.
- bruge billeder, grafik eller videoer, som bryder med teksten og skaber en visuel oplevelse.
- hvis du gerne vil findes på Google, hvilket jo er hele formålet, så er det vigtigt, at du søgeordsoptimerer dine tekster, så Google også forstår dem.
#1 Kend din målgruppe
For at kunne skrive tekster af værdi, så er det vigtigt at du kender din målgruppe. Du kan kende deres ønsker, deres drømme, frygt, problemer, så du kan sætte alle de forskellige vinkler på dine tekster.
Når du har en god og solid forståelse af din målgruppe, så kan du skrive indlæg, der engagerer dine læsere. Det vil også hjælpe dig med at opbygge loyalitet og tiltrække flere besøgende til din blog – fordi de føler sig mødt og forstået af dig.
#2 Vælg et emne, der er relevant for din målgruppe
Når du kender din målgruppe, så er det også lettere for dig at vælge et emne, der interesserer dem. Der er 3 måder, at finde de emner:
Du kan enten lytte til de kunder, du har og høre, hvad de stiller af spørgsmål – og så svarer du på dem i dit indlæg.
Du kan gå et smut på nettet og se, hvad dine konkurrenter skriver om – og så sætte en anden (nemlig din) vinkel på samme emne. Du må bare ikke kopiere.
Du kan også hyre en SEO-ekspert og finde ud af, hvad folk rent faktisk søger efter på Google inden for dit område.
#3 Strukturer din tekst
Når du har fundet dit emne, så start med at lave en struktur – eller en disposition om du vil, så du er sikker på at bringe dine læsere derhen, hvor du ønsker – og giver dem den værdi, du har lovet i din overskrift.
Det er generelt vigtigt med mange under-overskrifter ned gennem din tekst, for de fleste læsere scanner teksten, inden de rent faktisk beslutter sig for at læse den.
#4 Skriv teksten og uddan dine læser
Når du skriver din tekst, så skal du skrive levende og engagerende. Skriv til dem, som om de sad overfor dig. Skriv som du taler.
Sørg for, at du undervejs bringer dine læsere fra det sted, de var, da de fandt din tekst og til at forstå, at du kan hjælpe dem videre. Det kaldes at uddanne dine læsere til at forstå, at de har brug for hjælp, og du kan give dem den hjælp.
Nogle gange kan det være, du skal lave en serie af blogindlæg, for at de kommer hele vejen.
#5 Brug billeder, videoer og grafik
For at din læser ikke bliver mødt af en væg af tekst, er det vigtigt, at du bløder teksten op med grafiske elementer.
Det kan være både billeder, videoer og grafik. Blot husk at de skal understøtte din tekst, så de også giver værdi til dine læsere.
#6 Søgeordsoptimer dine blogindlæg
Der er ikke meget ved at skrive mange tekster, hvis de ikke bliver fundet på Google.
Derfor er det vigtigt, at du søgeordsoptimerer dine blogindlæg, så både dine læsere forstår dem (og elsker dem, så de køber din hjælp) – og så Google forstår dem (og elsker dem, så de ranker dine indlæg i top).
Der er mange ting at tage hensyn til ved SEO optimering, og har du ikke selv styr på dem, så kan du enten lære det eller hyre en SEO-ekspert til at hjælpe dig.
Vil du gerne selv lære det fra bunden og have mig på siden, kan jeg anbefale SEO forløbet på 12 måneder, hvor du får mulighed for at skrive mange tekster med mig på sidelinien.
Hvor langt skal et blogindlæg være
Hvis du bruger et SEO plugin til WordPress – enten Yoast eller RankMath, så ved du også, at der er et minimum antal unikke ord, dit indlæg skal indeholde.
Hvis du spørger Yoast, så er det minimum 300 ord.
Spørger du til gengæld RankMath, så er det det dobbelte – altså 600 ord.
Det er det absolutte minimum. Personligt går jeg altid efter et minimum på 800 ord – og gerne over 1.000.
Har du brug for inspiration?
Hvis du har brug inspiration til layout – så tjek mit indlæg om blogindlæg layout ud.
Det kan også være, du har brug for et decideret eksempel på blogindlæg, som også hjælper dig med SEO-optimering af dine tekster?
Der er du heldig, for jeg har lavet en skabelon til dig, som kan blive din for kun 39 kr. incl. moms. Den er lavet, så du han have liggende ved siden af dig, når du skriver. Du finder den lige her.
Få trafik til dine blogindlæg
Når du har skrevet din tekst, er opgaven at få folk til at se og læse den. Med andre ord at få trafik til dit blogindlæg.
Det kan du gøre på flere måder.
Den mest oplagte er, at du bliver fundet på Google, når du har søgeordsoptimeret din tekst. Men det kan godt tage nogle måneder, inden den har bevæget sig mod toppen af søgeresultaterne.
Så du må tage andre midler i brug.
Det kan være at
- sende link ud til dine følgere i dit nyhedsbrev.
- dele linket på de sociale medier – på din side, i din gruppe eller i annoncer.
- linke fra dine andre blogindlæg.
- online debatter, hvor du bidrager med din ekspertise.
- dele linket i din mailsignatur.
Ofte stillede spørgsmål om blogindlæg
Det er en online tekst, som er en del af en blog. Et blogindlæg giver værdi til dine læsere – enten i form af viden eller underholdning. Du har også mulighed for at give din personlige vinkel på emnet.
Der er 6 klare trin i at skrive et godt blogindlæg, som både engagerer og giver værdi til dine læsere. Det er lige fra at kende din målgruppe til at søgeordsoptimere dit blogindlæg, så det bliver fundet på Google.
Et blogindlæg skal være på minimum 300 unikke ord. Men det kan være svært at give værdi nok på så få ord, så personligt søger jeg altid selv at lave blogindlæg på minimum 800-1000 ord.
En god måde at starte et blogindlæg på er ved at skrive en god overskrift, der vækker læserens nysgerrighed og sætter rammen for, hvad de kan forvente at læse om. Dernæst en kort intro, der uddyber overskriften .