Vælg de rigtige søgeord – en guide for begyndere

Connie - vært for Sikkerhedspakke til din hjemmeside

Vil du vide, hvordan man vælger de rigtige søgeord til sin hjemmeside og få svar på, hvordan du afslører ’hvilke ord bruge mine konkurrenter?’ Denne guide forklarer alt fra primære og relaterede til short tail og longtail søgeord. Få styr på dem og optimer din hjemmeside for bedre resultater!

Hvordan vælger man de rigtige søgeord til sin hjemmeside

Indholdsfortegnelse

Hvad er søgeord?

Når du Googler – og når alle andre Googler, så er de ord eller sætninger, som folk indtaster i søgemaskinen lig med søgeord. Det kan være ord, der leder efter information, produkter, eller tjenester.

For dig som hjemmeside- eller webshopejer er det vigtigt at forstå, hvilke ord din yndlingskunde eller målgruppe bruger, for det kan hjælpe med at tiltrække relevant trafik til din side/webshop.

Søgeord er ord og fraser, der fungerer som en bro mellem det, folk søger, og det indhold, du tilbyder. 

Når du optimerer din hjemmeside med de rigtige ord, øger du chancerne for at blive fundet af de rigtige mennesker.

Med andre ord, er der ingen, der søger på et ord, du gerne vil findes på, så er det ikke et søgeord. For at være et søgeord, skal du kunne bevise, at der rent faktisk er søgninger på ordet. Det finder du ud af i en søgeordsanalyse.

Søgeord - keyword på engelsk - bygger bro

Hvad betyder keyword?

“Keyword” er det engelske udtryk. I SEO-verdenen bruges begrebet ofte, selv når vi taler om danske søgninger. Et keyword kan være alt fra et enkelt ord til en hel sætning, som potentielle kunder søger efter på søgemaskinerne.

 At kende og arbejde med relevante keywords er et helt centralt element i enhver SEO-strategi.

Primære og relaterede (LSI keywords)

De to vigtigste grupper, du skal kende til, er de primære og de relaterede. Hvad definitionen af dem er, og hvordan du bruger dem, får du eksempel på her:

Primære

Dit primære keyword er det vigtigste ord for en specifik side eller blogindlæg. Det sætter altså det overordnede emne for den side eller det blogindlæg – og det er meget vigtigt, at du holder dig det for øje.

Det primære søgeord er det, du ønsker, at siden skal rangere højt for i søgemaskinerne.

Når du vælger det, bør det afspejle det hovedemne, som din side dækker, og det skal samtidig være noget, dine potentielle kunder søger efter.

Optimering af din side omkring ét primært keyword hjælper med at sikre, at søgemaskinerne forstår, hvad din side handler om.

Eksempel

Hvis du har en webshop, der sælger løbesko, kunne dit primære keyword for en side være “løbesko til mænd”. 

Dette ord bliver dit hoved-fokus, når du optimerer indhold, meta-tags, overskrifter og URL-strukturen, så søgemaskinerne forstår, at din side handler om dette emne.

Synonymer

Har du et eller flere synonymer til dit primære ord, så medtager du også dem i teksten. Forklaringen af dette falder ind under emnet: redundant indhold.

Et synonym til “løbesko mænd” kunne være “herre løbesko”, og så vil en søgeordsanalyse afgøre, hvilket af dem, du vil bruge som dit primære ord.

Relaterede - også kaldet LSI keywords

Relaterede keyword er ord og sætninger, der støtter dit primære keyword. De udvider konteksten og hjælper med at skabe et naturligt og flydende indhold, der dækker dit primære emne bredt.

Relaterede ord kan være synonymer eller nært beslægtede begreber, som folk også kunne bruge til at finde dit indhold.

Ved at inkludere disse i dine tekster gør du det lettere for søgemaskiner at forstå din sides fulde emne.

Det engelske udtryk for dette er LSI keywords (Latent Semantic Indexing). Begrebet LSI keywords bruges også nogle gange på dansk, men det mest almindelige udtryk på dansk er relatede keywords.

OBS:  Du må ikke forveksle LSI keywords med synonymer. Et synonym er et ord med samme betydning som et andet ord, mens et LSI eller relateret keyword  ord er et ord, der er tæt forbundet med dit primære ord, men som ikke betyder det samme.

Eksempler

Eksempel 1: Hvis dit primære keyword er “løbesko til mænd,” kunne relaterede keywords være: bedste løbesko til flade fødder, løbesko til lange løbeture, overpronation, maratontræning, intervaltræning, Adidas, Nike osv.

Eksempel 2: Hvis du har en hjemmeside omkring vægttab, hvor det er dit primære søgeord, så kan relaterede keywords være: kalorier, træning, mental sundhed, vaneændring, livsstil, kaloriefattige opskrifter, keto, undgå tomme kalorier osv.  

Gode grunde til at bruge LSI keywords

Der er flere fordele ved at bruge relaterede ord i din tekst:
  1. Du gør det lettere for søgemaskinernes crawlere at forstå dit indhold.

  2. Du kan ranke på flere forskellige søgeord.

  3. Du kan give brugeren en bedre læseoplevelse.

  4. Der er mindre risiko for, at du bliver straffet for keyword stuffing.

Dette gør din side mere relevant for et bredere publikum og hjælper med at signalere til Google, at du ved, hvad du taler om (din ekspertise), og det vil forbedre dine SEO-resultater.

Betyder det, at du skal integrere alle de relaterede ord, du kan komme i tanke om – nej. Du skal bruge netop de relaterede ord, som det giver mening for dig at bruge – og som ikke skal have sin egen selvstændige tekst med ordet som primært keyword.

Shorttail og longtail

Det er to andre kategorier, som både kan bruges som primære og relaterede. Det har nemlig noget at gøre med længden på søgeordene.

Shorttail

Shorttail er de korte, som typisk består af ét max. to ord. Eksempler kunne være “sko” eller “løbesko”.

Når nogen søger efter “løbesko,” er det uklart, hvad deres præcise intention bag søgningen er, da ordet dækker over mange muligheder.

Søger de efter løbesko til mænd, kvinder, børn, eller til en specifik form for løb?

Eller leder de efter anmeldelser, købsmuligheder, eller information om typer af løbesko?

Denne bredde betyder, at shorttail ord ofte har en høj søgevolumen, da mange mennesker søger efter dem, men de er også meget konkurrenceprægede – altså svære at ligge som nr. 1 på Google, fordi de kan have mange forskellige betydninger.

For små virksomheder og soloselvstændige kan det være svært at rangere højt på så brede keywords, da du typisk konkurrerer med store brands og generiske sider, som også vil rangere for det samme ord.

Derfor kan det ofte være mere effektivt at fokusere på mere specifikke, longtail ord, der bedre matcher brugerens konkrete behov.

Longtail

Longtail er de keywords, der er længere og mere specifikke. Sætninger, som præcist afspejler brugerens søgeintention.

For eksempel er “bedste løbesko til flade fødder” et longtail ord, der ikke alene indikerer, at brugeren leder efter løbesko, men også at de har specifikke krav om sko, der passer til flade fødder.

Dette gør søgningen langt mere målrettet end shorttail “løbesko.”

Fordelen ved longtail er, at de ofte har lavere konkurrence, da færre sider optimerer for disse specifikke søgninger, så det er lettere at komme på side 1 på Google.

Men selvom færre mennesker søger efter “bedste løbesko til flade fødder” sammenlignet med “løbesko,” er de brugere, der gør det, mere tilbøjelige til at konvertere (købe), fordi de ved præcis, hvad de leder efter.

Dette gør longtail keywords særligt værdifulde for dig, der ønsker at tiltrække meget målrettet trafik og besvare specifikke behov.

Google søgeord

Google søgeord og Google Trends

Google søgeord refererer til de ord og sætninger, som folk søger efter på Google.

Når vi taler om “Google søgeord,” mener vi simpelthen de ord, folk bruger på Googles søgemaskine. Nogle personer tror fejlagtigt, at der er tale om en anden form for keywords, men det er der ikke.

Da 97% af alle søgninger i Danmark sker på Google, så er det vigtigt at forstå Googles algoritme, så du ved, hvordan du bedst optimerer dit indhold for at rangere højere på disse ord.

Google Trends

Google Trends er et værktøj, der viser populariteten af specifikke keywords over tid. Ved at bruge Google Trends kan du se, hvilke ord der trender, og hvilke der måske er faldet i popularitet.

Dette kan hjælpe dig med at vælge ord, der ikke kun er relevante nu, men som også har potentiale til at forblive relevante over tid.

Brug dem strategisk på din hjemmeside

Når du arbejder med keywords på din hjemmeside, er det vigtigt at bruge dem strategisk, både i indholdet og de tekniske elementer.

De skal integreres naturligt i din tekst, så det ikke kun er søgemaskiner, men også dine besøgende, der får en god oplevelse.

Disse ord hjælper søgemaskinerne med at forstå, hvad din side handler om, men det er lige så vigtigt, at din tekst er læsevenlig og giver værdi til dem, der lander på din side, så de har lyst til at læse den til ende.

Brug dem i indholdet

De bør være en naturlig del af din tekst. Du skal bruge dem, hvor det giver mening, såsom i overskrifter, afsnit og billedbeskrivelser.

Det betyder dog ikke, at du skal overfylde din tekst med dem – dette kaldes “keyword stuffing” og kan skade din SEO mere, end det gavner.

Fokuser på at inkludere dit primære ord i de første par linjer og derefter et par gange i løbet af teksten, mens relaterede ord kan bruges til at understøtte det primære.

Det er vigtigt, at din tekst stadig læses naturligt for dine besøgende.

Brug dem i de tekniske elementer

Ud over indholdet skal du også sørge for at optimere de tekniske aspekter af din hjemmeside.

Det betyder, at dit primære ord bør indgå i title tags, meta beskrivelser, og URL’er, da disse elementer hjælper søgemaskinerne med at rangere din side.

Title tags og meta beskrivelser vises i søgeresultaterne og er ofte det første, dine potentielle besøgende ser, så det er vigtigt, at de er relevante og indeholder dit keyword.

En optimeret URL-struktur, hvor søgeordet indgår, kan også hjælpe både søgemaskiner og brugere med at forstå indholdet af din side.

Keyword stuffing – undgå denne fejl

En almindelig fejl blandt begyndere er at tro, at jo flere gange et keyword optræder, desto bedre. Det såkaldte ’keyword stuffing’.

Sådan var det også engang – for måske 20 år siden.

Men Google er blevet meget klogere og kan godt gennemskue, hvad du skriver i dine tekster, selvom det er Google-bots, der crawler igennem dit indhold. Algorimerne er blevet meget skarpere på dette område.

Keyword stuffing kan virke modsat og gøre din side mindre attraktiv for både søgemaskiner og brugere. Det vil efter al sandsynlighed føre til dårligere placeringer i søgeresultaterne.

Sørg for, at ordene bruges naturligt og kun der, hvor de passer ind. En anden fejl er at ignorere vigtigheden af at bruge varianter og relaterede ord – dette kan hjælpe med at dække et bredere spektrum af søgninger uden at overoptimere.

Som du kan se i denne tekst, bruger jeg både ‘keyword’, ‘ord’ og ‘de’ i stedet for ‘søgeord’, som er det primære i denne tekst. Jeg havde nemlig nævnt det mere end 100 gange i teksten, og så må man jo sno sig og finde på alternativer.

Vælg de rigtige søgeord til din hjemmeside

Hvordan vælger man de rigtige søgeord til sin hjemmeside?

At vælge de rigtige søgeord til din hjemmeside kræver, at du sætter dig i dine kunders sted og overvejer, hvad de ville søge efter, når de leder efter dine produkter eller tjenester.

Det handler om at finde de ord og sætninger, som bedst repræsenterer din forretning og matcher de emner, dine kunder interesserer sig for.

Det første skridt i at vælge de rigtige ord er at forstå det primære emne, som hver side på din hjemmeside skal dække.

Hver side bør have ét primært keyword, som klart repræsenterer det, indholdet handler om. Tænk på, hvad du vil have, at folk finder, når de søger efter noget, der relaterer sig til netop den side.

For at finde de mest relevante ord skal du forestille dig, hvad dine potentielle kunder kunne finde på at skrive i søgefeltet på Google.

Ordene afspejler deres behov og spørgsmål – ikke nødvendigvis det, du tror, de bør søge efter. Du kan ikke gætte dig til, hvilke søgeord, dine potentielle kunder bruger – du kan brainstorme, og så undersøge og verificere i en analyse.

Spørg dig selv: Hvilket problem eller behov forsøger de at løse? Hvilken type information leder de efter?

Relaterede søgninger

Når du arbejder med synlighed af din hjemmeside, kan det også være en fordel at stifte bekendtskab med relaterede søgninger.

Relaterede søgninger er de søgeforslag, som Google viser nederst på en søgeresultatside, når du har søgt efter noget.

Disse søgninger giver dig indsigt i, hvad andre søger på i relation til dit primære keyword. For eksempel, hvis du søger efter “løbesko til mænd”, kan Google vise dig forslag som “bedste løbesko til mænd” eller “løbesko til maratonløb”.

Disse forslag kan give dig idéer til relaterede ord, som du kan integrere naturligt i dit indhold for at udvide din rækkevidde. Se også dette emne højere oppe.

Ved at inkludere relaterede søgninger kan du sikre, at dit indhold dækker flere aspekter af emnet og dermed tiltrækker flere typer af brugere, der søger efter lignende information.

Hvilke søgeord bruger mine konkurrenter?

At vide, hvilke søgeord dine konkurrenter bruger, kan give dig en stor fordel, når du arbejder med SEO.

Det handler om at få indsigt i, hvad der allerede fungerer for dem, og hvordan du kan bruge den viden til at optimere dit eget indhold.

Selvom det normalt hører hjemme under en analyse, er det stadig relevant at overveje her, fordi det kan hjælpe dig med at vælge de rigtige keywords fra starten.

Hold øje med dine konkurrenters indhold

En nem måde at starte på er simpelthen at kigge på dine konkurrenters hjemmesider. Hvad skriver de om?

Hvilke ord og sætninger ser du gentaget i deres overskrifter, underoverskrifter og produktbeskrivelser?

Ved at gennemgå deres indhold kan du hurtigt få en idé om, hvilke ord de fokuserer på, og hvordan de strukturerer deres sider for at tiltrække trafik.

Når du går i gang med den egentlige analyse, findes der også værktøjer, som kan give et meget mere konkret billede af, hvilke søgeord dine konkurrenter bliver fundet på på Google.

Denne indsigt kan hjælpe dig med at finde nye ord, som du måske ikke havde tænkt på, eller give dig idéer til at forbedre dit eksisterende indhold.

Ved at analysere konkurrenterne kan du også finde huller i deres strategi.

Måske har de overset nogle relevante ord, som du kan udnytte til at tiltrække mere målrettet trafik. Eller måske kan du se, at de fokuserer meget på et bestemt ord, hvor du har mulighed for at differentiere dig ved at fokusere på et mere nichepræget eller longtail keyword.

Uanset hvad, kan det være en effektiv måde at sikre, at du er konkurrencedygtig på markedet.

Sådan kommer du i gang

At komme i gang med søgeord kan virke overvældende, men det behøver ikke at være kompliceret.

Jeg har samlet de vigtigste tips i en kort og letforståelig email serie, der guider dig gennem de første skridt mod at optimere din hjemmeside.

Når du skriver dig op, får du en email om dagen i tre dage, fyldt med konkrete råd og små opgaver, så du hurtigt kan komme i gang.

Picture of Connie Jahn

Connie Jahn

Connie har været selvstændig siden 1999 og har i 7 år været ude i en stilling som online marketing medarbejde med speciale i SEO. I januar 2022 valgte Connie at gå selvstændig igen og hjælper i dag små selvstændige med deres online tilstedeværelse - både undervisning og done-for-you. Klik på billedet og læs mere

Kategorier

Seneste blogs

Stil dit spørgsmål til mig

Har du spørgsmål, du gerne vil have mit svar på, så skriv til mig på mail connie@virtuel-assistent.dk og skriv “spørgsmål til bloggen” som emne.

Så får du svaret her i bloggen.