Søgeordsanalyse – en guide for begyndere

Connie - vært for Sikkerhedspakke til din hjemmeside

Hvis du gerne vil tiltrække potentielle kunder eller klienter til din hjemmeside eller webshop, så er en søgeordsanalyse alfa og omega for, at du lykkes. Søgeords-analysen er arbejdet med at finde de ord og sætninger, dine kunder bruger, når de søger på nettet – og du går en guide til det her.

Søgeordsanalyse for begyndere

Indholdsfortegnelse

Prøv at lukke øjnene og forestil dig, at kunderne bare kommer dumpende ind af sig selv, fordi de har fundet dig på nettet, efter at de har søgt på et bestemt ord eller en bestemt sætning.

Ja, du skal selvfølgelig ikke lukke øjnene rigtigt, for så kan du ikke læse med.

Men forestil dig det.

Hvor fedt vil det lige være!

Og hvad er det så, de søger på, de kære kunder. Det er vigtigt at vide, så du kan skrive et blogindlæg, en salgsside, en produkttekst eller en kategoritekst om lige præcis det ord.

Det er det, en søgeordsanalyse går ud på.

– at finde de ord, dine kunder bruger, når de søger på Google.

De kaldes også søgeord – og kan både være enkelte ord eller søgefraser, som typisk består af 3-5 ord. Når jeg siger ‘søgeord’, så mener jeg både enkelte ord og fraser.

Hvad er en søgeordsanalyse

En søgeordsanalyse er den proces, du arbejder med, når du finder du af, hvad det præcist er for ord og sætninger, dine kommende klienter og kunder søger på, når de forsøger at finde sådan en som dig på nettet.

Analysen er fundamentet for din SEO optimering og for al din online aktivitet.

Søgeordsanalysen viser dig, 

  • hvor mange søgninger der er på et bestemt ord / sætning hver måned – og altså potentialet for, hvor meget trafik du kan få på din hjemmeside med det søgeord.
  • hvor hård konkurrencen er om netop det søgeord – og hvis konkurrencen er hård, så er det svært at komme til at ligge nr. 1-3 på Google.

Søgeordsanalysen giver dig inspiration til, hvad du kan skrive om – både på din blog, dine kategorier og produkter – og på de sociale medier. Det er et fyrværkeri af indholdsidéer.

Du får også ord og fraser serveret, som dine kunder faktisk søger på, men som du ikke lige havde forestillet dig kunne være relevante. Og nogle gange finder du også ord, som der bare ikke er nogen, der søger på.

Det sværeste ved søgeordsanalysen er prioriteringen af søgeordene. Hvad skal du gå i gang med først, og hvad skal du gemme til senere.

Alt det kommer vi omkring i dette blogindlæg (og lidt til).

Derfor skal du lave en god søgeordsanalyse

Der er flere grunde til, at en søgeordanalyse er vigtig – du kan nemlig bruge den til mange forskellige ting i forbindelse med din online markedsføring:

  • Finde de ord og sætninger, dine kunder søger på
  • Hvad dine kunder kalder dine produkter
  • Planlægge din menustruktur og dine landing pages
  • Planlægge dine blogindlæg
  • Planlægge kategorier og produkter (for webshops)
  • Hvilke spørgsmål stiller dine kunder (som du kan svare på)

Jeg vil lige knytte kommentarer til et par af punkterne.

Hvad kalder dine kunder dit produkt

Hele essensen i en søgeordsanalyse er at finde de ord og sætninger, dine kunder søger på – så det er udgangspunktet for alt arbejdet.

Men det med at finde ud af, hvad kunder kalder dine produkter – det er ret vigtigt. For der kan være stor forskel på, hvor mange søgninger, der er på forskellige ord. 

Lad os f.eks. tage sweater og striktrøje.

Vi kan vel godt være enige om, at det er nogenlunde det samme. Men de ene er der 2.200 søgninger på om måneden, hvor der på det andet er hele 49.000. Og det er ikke uden betydning. Det er søgeord, der er sæsonbetonede, og disse tal stammer fra en vintermåned. De er nok ikke helt så høje i sommersæsonen.

Hvilke spørgsmål stiller dine kunder

Det her er bare en super vigtig kategori af søgeord – eller søgefraser er det jo oftest.

For hvis du har en garnbutik, og du ved, at der er 30 personer hver måned, der spørger:

  • Hvordan strikker jeg en sweater?

og 20 personer, der spørger:

  • Hvor mange gram garn til en sweater?

Så kan du virkelig hjælpe dem ved at svare på de spørgsmål. Hvis du hjælper dem på en god måde, hvor stor tror du så chancen er, for at de køber garnet til deres sweater hos dig – nu og i fremtiden?

Og det dykker vi lige lidt mere ned i nu.

Tag spørgende søgeord med i din søgeordsanalyse

Søgeord med spørgsmål er en guldgrube til at ‘indfange’ potentielle kunder.

Der bliver stillet vildt mange spørgsmål på nettet, og hvis du kan besvare dem, der er relevante for dine kunder/klienter, så vil det give dig troværdighed inden for dit felt, og din læser til bygge tillid til dig.

Når den tillid er etableret, så begynder din læser måske at følge dig på dit nyhedsbrev, og på et tidspunkt bliver vedkommende sandsynligvis kunde hos dig.

Et rigtigt godt sted at gå hen og finde inspiration til, hvilke spørgsmål der kunne stilles i forbindelse med dit produkt eller ydelse er Answer the Public.

At spørgsmålene findes her, betyder ikke, at der bliver søgt på dem. Det skal du finde ud af bagefter i din analyse.

Det gode er, at du kan eksportere alle spørgsmålene til Excel, og så kan du uploade dem i et af værktøjerne til søgeordsanalyse bagefter.

Her er et eksempel på ordet ‘garn’, hvor der er 64 spørgsmål, der stilles med det ord. 

Som ved så mange andre systemer, så er der lidt gratis og resten betalt – det gælder også Answer the Public – men prøv dig frem – det er god inspiration.

Søgeordsanalyse - find spørgsmål i answer the public

Hvordan laver man en søgeordsanalyse

Der er mange måder at lave en søgeordsanalyse – både meget avancerede, hvor man krydser informationerne fra flere systemer med hinanden.

(og se lige her – helt meta – hvordan jeg bruger et spørgsmål i min overskrift, som 80 personer søger på hver måned – og så håber jeg, at Google indekserer det).

Men så langt kommer vi ikke til at gå i denne omgang.

Jeg vil præsentere dig for er en metode, som du også kan bruge som begynder. 

Den giver dig et godt indblik i, hvilket arbejde det er at lave en søgeordsanalyse, og når du er gået igennem det første trin, så kan du jo altid vælge, om du vil have hjælp til SEO og dermed være sikker på, at du kommer rigtigt i mål.

Søgeordsanalyse - de 5 trin

#1 Brainstorm

Først skal du starte med en brainstorm:

Hvilke ord vil du gerne findes på i din forretning. Tænk både produktord ind, spørgsmål dine kunder stiller, spørgsmål du tror, de stiller. 

#2 Strukturer dine ord og fraser

Nu tager du alle ordene og deler dem op i bunker: 

Lav først en bunke til hvert produkt. 

Dernæst deler du hver bunke op i 3 mindre bunker: Hvilke ord passer til siderne, hvilke skal på bloggen – og hvilke skal bruges i andre sammenhænge.

#3 Find data på dine søgeord

Du starter med bunken for dit vigtigste produkt. Så skal du finde ud af, hvor mange der hver måned søger på de forskellige søgeord, og hvor høj konkurrencen er.

Det er her, du skal bruge søgeordsværktøjer, som kommer lidt længere nede.

#4 Prioriter

Så kommer en af de tunge opgaver – du skal prioritere dine søgeord. Vælge til og ikke mindst fra.

Dem, der ikke er søgninger på, smider du væk. Det er nemt nok.

Dem med søgninger – her kigger du på konkurrencen. Er den høj, så kan det være, at det ikke er der, du skal starte.

#5 Implementer

Så er analysen i princippet færdig, og du er nu klar til at implementere dine søgeord på din hjemmeside eller webshop – og ikke mindst producere content til din hjemmeside.

Nu skal du definere, hvilke af dine søgeord, der skal bruges til blogindlæg, hvilke der er til kategorier/produkter – og hvilke, der måske er så vigtige, at de skal bruges i din menustruktur.

Værktøjer til din søgeordsanalyse

Der findes en lang række værktøjer, du kan bruge til din søgeordsanalyse – men der er ikke rigtigt nogen gratis længere, desværre.

Morningscore – har 14 dages gratis prøvetid. Hvis du klikker på dette affiliate link, så får du 30% rabat på de første 3 måneders rabat (og jeg tjener en skilling på at henvise dig).

Ahrefs (betalt) rigtigt godt værktøj med virkelig mange funktioner.

Answer the public (delvist gratis) – godt værktøj til at finde søgefraser og spørgsmål.

Der findes mange andre værktøjer – men med disse er du rigtigt godt i gang.

Morningscore

Søgeordsanalyse med Morningscore

Her ser du et udsnit af resultatet for søgeordsanalyse i Morningscore. 

Du får flere resultater nedad, som er andre søgeord, du også kan tage med i den tekst, du skal skrive.

Du har antal søgninger pr. måned for hvert søgeord og længst ude til højre har du sværhedsgraden. Den har i dette tilfælde kun en streg, så den er let at komme til at ranke på.

Ahrefs

Soegeordsanalyse ahrefs

Ahrefs er helt klart min favorit, men den koster altså også mere end Morningscore. 

I øverste række starter du med sværhedsgrad, som er nul = let. Så kommer volumen, som er antal søgninger pr. måned – den er 450. Du kan her se, at Morningscore og Ahrefs ikke er helt enige – men sådan er det bare. 

Så kommer der en Traffic Potential – og det betyder, at du har mulighed for 150 besøgende, når du ranker i toppen. Det er ikke så meget i forhold til antal søgninger, men det er fint for mig, for søgeordet er vigtigt i min forretning.

Så går vi ned under Keyword Ideas. Her får du først alle søgeord. hvor ordet ‘søgeordsanalyse’ indgår i præcis den form, og der er 24 i alt. 

Det du så får ekstra her er spørgsmålene, så du ikke behøver bruge Answer the Public. Du får også de ord, du desuden bør ranke på, for at Google forstår dit univers – gerne i samme tekst – og til sidst de ord, det er en god idé også at tale om på din hjemmeside.

Så her får du et hav af idéer til indhold samtidig med en helt fin søgeordsanalyse.

Konkurrentanalyse

Når du har adgang til et (betalt) værktøj, så får du også mulighed for at kigge dine konkurrenter over skulderen.

Hvilke søgeord har de valgt at blive fundet på – og er alle de søgeord relevante for dig?

Og det kan være en rigtig fin inspiration.

Keyword tracking værktøj

Når du så er kommet i gang med at skrive dit content og lægge det på din hjemmeside eller webshop, så vil jeg anbefale, at du enten selv betaler dig til adgang til et keyword tracking værktøj. Du kan også vælge at få oplysningerne hos mig – det er knap så dyrt.

I et keyword tracking værktøj kan du følge dine søgeord – om de ranker på Google – og hvor godt de ranker.

Det er uvurderligt at kunne følge med, hvordan det går med dine søgeord på Google, både så du kan følge med i, om du har skrevet godt nok content (i forhold til alle de andre, der skriver om samme emne) – men også, om der dukker nye søgeord op.

Det fortæller jeg mere om her:

Pluk de lavthængende frugter først

I alle betalende trackingværktøjer er der mulighed for at få en total oversigt over ALLE de søgeord og søgefraser, som Google finder på din hjemmeside.

Og det er guld værd.

For det er bare meget nemmere, at komme til at ranke godt på et søgeord, som Google allerede har fundet på din hjemmeside. 

Lad mig give dig et eksempel fra min egen verden.

Min første SEO tekst på denne side var ‘hjælp til SEO’ – meget relevant, for det var en af de ydelser, jeg ønskede at sælge.

Efter et stykke tid tjekkede jeg så den rapport over alle organiske søgeord, og her havde Google fundet mig på søgeordet ‘SEO for begyndere’, og jeg lå nr. 86.

Jeg lavede så et nyt blogindlæg med, og steg i løbet af et par uger med godt 50 pladser.

Voilà.

Det kan du også gøre.

– og jeg kan snildt hjælpe dig med at trække en rapport over ordene. Kontakt mig på connie@virtuel-assistent.dk.

Søgeordsanalyse hack

Google Suggest

Søgeordsanalyse hack

Det sidste, du får med i denne omgang, er et lille søgeordsanalyse hack. Mest beregnet til at få idéer til dine søgeord – for du skal naturligvis undersøge ordene for antal søgninger og konkurrencen.

Jeg ved ikke, om du har lagt mærke til det, men når du skriver en søgning på Google, så kommer den selv med en masse nye forslag til, hvad andre har søgt på. Den lille service hedder Google Suggest.

Her har jeg lavet en søgning på bomuldsgarn:

Søgeordsanalyse med Google Suggest

Der kan jeg se, at der så kommer andre søgninger frem, som folk søger på. Jeg vælger så ‘bomuldsgarn 8/4’ – og der kommer følgende idéer til nye søgeord:

Soegeordsanalyse GoogleSuggest soegning2

Og her vælger jeg at undersøge ‘bomuldsgarn 8/4 opskrifter’, og nu når jeg til det, der må formodes at være sidste niveau. Men på denne måde – ved at taste nogle af de idéer, der kommer op, kan du finde relevante søgefraser. Du skal blot huske bagefter at undersøge, hvor mange søgninger, der er, og konkurrencen.

Søgeordsanalyse med Google Suggest - tredie og sidste niveau

Ønsker du mere hjælp?

En søgeordsanalyse kan være en stor mundfuld, især hvis man er ny. Derfor tilbyder jeg gerne at hjælpe dig. Skriv til mig og lad os få en kort snak om, hvad det er, du præcist har brug for, så du ikke tager munden for fuld fra start – men alligevel kommer godt i gang.

Du kan fange mig på connie@virtuel-assistent.dk

Picture of Connie Jahn

Connie Jahn

Connie har været selvstændig siden 1999 og har i 7 år været ude i en stilling som online marketing medarbejde med speciale i SEO. I januar 2022 valgte Connie at gå selvstændig igen og hjælper i dag små selvstændige med deres online tilstedeværelse - både undervisning og done-for-you. Klik på billedet og læs mere

Kategorier

Seneste blogs

Stil dit spørgsmål til mig

Har du spørgsmål, du gerne vil have mit svar på, så skriv til mig på mail connie@virtuel-assistent.dk og skriv “spørgsmål til bloggen” som emne.

Så får du svaret her i bloggen.