Sådan kan en SEO analyse forbedre din hjemmeside
I dette blogindlæg får du indsigt i, hvordan en SEO-analyse kan forbedre din hjemmesides synlighed på Google. Du lærer, hvilke områder min analyse dækker –
Hvad enten du lige er blevet selvstændig eller har været i gang i nogle år og gerne have et nyt overblik over alle de muligheder, der er inden for digital marketing – også kendt som digital markedsføring eller online markedsføring, så er du kommet til det rette sted.
Jeg har fokus på dig, der er begynder inden for digital marketing, og på dig, der har været i gang i noget tid, og som gaber over mange ting og gerne vil have lagt en strategi, som binder det hele lidt mere sammen.
På denne side finder du alle mine blogindlæg inden for digital marketing – de orange knapper hjælper dig til at finde blogindlæg inden for et bestemt emne.
Under blogindlæggene finder du min vinkel på arbejdet med digital marketing.
I dette blogindlæg får du indsigt i, hvordan en SEO-analyse kan forbedre din hjemmesides synlighed på Google. Du lærer, hvilke områder min analyse dækker –
Hvad koster SEO optimering? Det er et spørgsmål, mange stiller, men svaret er sjældent simpelt. SEO kan koste alt fra ingenting – hvis du gør
Hvorfor er SEO vigtigt? Fordi det ikke kun tiltrækker gratis trafik til din hjemmeside, men også hjælper dig med at forstå din målgruppe bedre, forbedrer
Vil du vide, hvordan man vælger de rigtige søgeord til sin hjemmeside og få svar på, hvordan du afslører ’hvilke ord bruge mine konkurrenter?’ Denne
Når man hører om SEO (Search Engine Optimization – eller SEO optimering), tænker mange på at komme øverst i Googles søgeresultater. Men hvordan virker SEO
CMS systemer står for Content Management System. Det er en platform, der gør det nemt at bygge, administrere og opdatere hjemmesider uden at skulle skrive
Hvis du overvejer at oprette din egen hjemmeside, er du sikkert stødt på begrebet ’hjemmeside program’. Det er en platform, der gør det nemt for
Hvis du overvejer at bygge en hjemmeside i WordPress, har du måske stødt på to af de mest populære page builders: Divi vs Elementor. Men
Når vi taler om digital markedsføring, støder vi ofte på begreber som SEO og SEM. Men hvad betyder forkortelserne, og hvordan adskiller de sig fra
Vil du gøre din markedsføring lettere og mere målrettet og dermed skabe mere salg? Gennem kunderejsen kan du få bedre forståelse af dine kunder og
En blog og dens tilhørende blogindlæg er fantastisk markedsføring og bør være fast inventar på enhver hjemmeside og webshop. Men hvad er et blogindlæg, og
Forleden fik jeg dette spørgsmål af en af mine følgere i Facebook- gruppen ‘SEO for begyndere’: Hvorfor blogge – hvorfor ikke bare bruge undersider i
Hvis du gerne vil tiltrække potentielle kunder eller klienter til din hjemmeside eller webshop, så er en søgeordsanalyse alfa og omega for, at du lykkes.
Drømmer du også om at være synlig på Google og ligge nr. 1 i søgeresultaterne. Og hvordan kan du så opnå det? I dette blogindlæg
Har du overvejet at starte en blog? Men føler du dig lidt overvældet, fordi du måske ikke helt ved hvor du skal starte og slutte.
En blog er en hjemmeside, hvor en person eller en virksomhed deler information, tanker og idéer med andre mennesker. Men virksomheder kan også bruge en
Måske du har hørt om mobilvenlig hjemmeside eller responsiv hjemmeside, når det kommer til din webside. Men hvad betyder det egentligt, at en hjemmeside er
Vil du gerne til tops på Google, så er hastighedsoptimering af hjemmeside et af de absolutte områder, du skal give din opmærksomhed. Googles seneste opdatering
Hvad er SEO? Det dækker over de teknikker, du skal mestre for at blive synlig på Google. I dette blogindlæg bliver du klogere på, hvad
Digital marketing er også kendt som digital markedsføring eller online markedsføring. Uanset om du bruger det ene eller det andet ord, så er det et udtryk for de strategier og teknikker, du vælger at bruge for at markedsføre din virksomhed på internettet.
Vi lever i en digital verden, og derfor er digital marketing umuligt at komme uden om, hvis du gerne vil sælge dine produkter eller ydelser. Alle er efterhånden på internettet på den ene eller anden måde, og hele disciplinen omkring digital markedsføring er at finde de kanaler og metoder, som rammer netop din målgruppe bedst.
Det er en disciplin, der er under konstant udvikling, fordi både teknologi og din målgruppes adfærd ændrer sig hele tiden.
Der findes mange tilgange til digital marketing – og jeg er nok den mere konservative type, hvad det angår, for jeg vil gerne arbejde med digital markedsføring, som har værdi på den lange bane.
Hjemmesiden er for mig er udgangspunktet for alt arbejde med digital marketing.
Det er der to grunde til:
For det første ser jeg hjemmesiden, som din virtuelle butik. Det er uanset om du sælger fysiske produkter (og har en webshop), eller du sælger behandlinger, coaching, viden eller andre ydelser.
Her kan du tiltrække dine læsere med blogindlæg inden for dit område, hvor du kan profilere dig som ekspert. Du inviterer dem inden for i dit univers, hvor du viser dem, hvem du er gennem den måde, du skriver dine tekster på – og den ’tone of voice’, du har og som adskiller dig fra alle andre.
På din hjemmeside kan du guide dine læsere rundt mellem forskellige blogindlæg og over på din salgssider, så de forstår, hvad det er du kan hjælpe dem med – og hvordan.
Den anden meget vigtige grund er, at din hjemmeside er din. Du bestemmer over indholdet, og så længe du har styr på sikkerheden på din hjemmeside, så kan ingen tage den fra dig.
Dette står i klar modsætning til sociale medier, hvor du har en profil eller en side på tredieparts platform. Det betyder, at Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn – eller den platform, du bruger, kan vælge at lukke din profil eller din side, hvis de synes, der er problemer med den.
Det vil aldrig ske på din hjemmeside – her er du netop ’hjemme’ hos dig selv.
En anden af mine kæpheste – udover hjemmesiden – er kunderejsen.
Kunderejsen beskriver den ‘rejse’ din potentielle kunde skal på fra det tidspunkt, hvor hun måske slet ikke aner, at hun har brug for dit produkt eller din ydelse, til hun rent faktisk køber det.
Den rejse kan tage alt fra nogle få timer til flere år.
Og det er en vigtig ting, du skal have dig for øje, når du begynder at arbejde med digital markedsføring.
Det tager tid.
Når jeg arbejder med strategi med mine kunder, så er kunderejsen et uundgåeligt element, for den definerer alt det indhold, du skal producere og al den online markedsføring, du skal lave.
Så hvor hjemmesiden er dit fysiske udgangspunkt, så er kunderejsen dit mentale udgangspunkt for dit arbejde med digital markedsføring, for den bestemmer både
1) hvordan du ‘taler til’ og uddanner din kunde, så hun slutter med at købe din ydelse eller dit produkt.
2) hvilke metoder og kanaler, du vælger til din online markedsføring.
Der er 2 ting, der er vigtige, når det kommer til digital marketing – og det er:
Tålmodighed og vedholdenhed.
Det er vigtigt, at du er tålmodig, for det er langt fra sikkert, at der er pay-off med det samme, du sætter en annonce i gang på de sociale medier.
Og det samme gælder for SEO optimering af din hjemmeside, hvor det kan tage mellem 6 og 12 måneder, før det ord, du har skrevet et blogindlæg om, når sin placering i Googles søgeresultat.
Rejsen fra en kunde lærer dig at kende første gang, til hun lægger penge i din forretning, kan være meget lang. Nogle gange tager det flere år at varme en kunde op til køb.
Derfor kræver det både tålmodighed – men også vedholdenhed.
For det er vigtigt, at du bliver ved med at varme dine potentielle kunder op med blogindlæg, opslag og annoncer på sociale medier, så den dag, hvor din potentielle kunde tænker “nu er jeg klar til *dit produkt*”, så ligger du top of mind hos hende.
Det første, du skal gøre, er at lægge en strategi. En digital strategi.
Den hjælper dig med at definere din målgruppe – altså hvem det helt præcist er, du hjælper med hvad, og hvad der adskiller dig fra alle andre.
Den hjælper dig også med at udvælge de få metoder til digital markedsføring, som du vælger at teste af i første omgang, med at planlægge, hvordan du vil gøre det, og hvilke resultater du ønsker at måle på.
For du er nødt til at sætte mål for dit arbejde med digital markedsføring for at kunne afgøre, om den virker for dig.
Det findes – du skal bare være opmærksom på det, og lære at bruge det rigtigt.
Der findes forskellige muligheder for gratis digital markedsføring.
Den første jeg vil fremhæve er SEO optimering af din hjemmeside. SEO betyder Search Engine Optimisation, – som igen betyder, at du arbejder med bestemte teknikker på din hjemmeside, både når du skriver tekster og lægger billeder op, så du bliver fundet på Google.
Det giver så god mening at arbejde med SEO, når du har en hjemmeside – både fordi det hjælper dig med at få idéer til indhold til din hjemmeside, som folk rent faktisk googler efter, men i særdeleshed også fordi det er gratis, og virker over laaaaang tid, når du først er kommet til tops på Google.
Det næste, du kan gøre i forhold til gratis online markedsføring, er er lave organiske opslag på dine sociale medier. Ved at gøre det kontinuerligt og vedholdende, så udbreder du ganske langsomt kendskabet til din virksomhed.
Her kan du med fordel dele teasere til de blogindlæg, du laver til din hjemmeside, på dine sociale medier og på den måde få flere besøgende på din hjemmeside.
Vil du have kunder her og nu, så er betalt markedsføring vejen frem, og her kan du både bruge Google Ads – altså betalt annoncering på Google, hvor du ligger i toppen af resultatsiden (kendes også som PPC-markedsføring – Pay per click, hvor annoncøren betaler for hvert klik, annoncen modtager).
Du kan også annoncere på de sociale medier.
Det kræver stadig, at du gør tingene rigtigt, at du bruger tid på at lave gode tekster, billeder, følger op på resultaterne – og så koster det jo altså penge.
Uanset hvad du vælger at gå med, så er der ingen lette veje til flere kunder.
Digital marketing kræver vedholdenhed, og at du er villig til hele tiden at afprøve nye ting, hvis noget ikke virker. Men du skal også give de enkelte metoder en chance.
Udover at du skal starte med en digital strategi for at vide, om det du laver, lønner sig, så findes der en række forskellige discipliner eller typer af digital markedsføring, du kan kaste din kærlighed på.
Du har allerede hørt lidt om hjemmesiden, SEO optimering af hjemmesiden, gratis og betalt markedsføring på de sociale medier og PPC på for eksempel Google Ads.
Derudover kan du også med fordel bruge email marketing, som også omfatter nyhedsbreve, hvor du er i direkte kontakt med din potentielle køber, fordi hun har sagt ja til at modtage dem.
Content marketing er et kæmpe område og lægger sig lidt ind over nogle af dem, vi allerede har talt om. Det handler nemlig om produktion af indhold, og det kan tage mange former:
Blogindlæg på din hjemmeside, email marketing, opslag og annoncer på sociale medier, videoer, white papers, e-bøger, podcasts, testimonials eller kundehistorier og alt det, der har med indhold at gøre.
Influencer marketing, affiliate marketing og e-handel hører også under hatten ‘digital markedsføring’.
Mit bedste svar er: Det kommer helt an på, hvad du vil investere i din markedsføring, og hvad dine behov er.
Lad mig forklare:
Hvis du ikke har et særligt stort budget til markedsføring, så kan det være, du skal gå efter de gratis muligheder for markedsføring.
Hvis du går efter betalt markedsføring, så koster det som udgangspunkt det beløb, du skal betale for selve annonceringen – eller for at læserne klikker på dine links i annoncer.
Hvis du ikke ved, hvordan du laver SEO eller annoncering (eller hvad du nu har valgt i din strategi), så skal du enten betale en konsulent eller et bureau for at lave det for dig – eller du skal investere i kurser eller forløb for at lære at lave din egen markedsføring.
Det vil også altid koste tid.
For uanset hvordan du vender eller drejer det, så skal der skrives tekster, de skal sættes op på hjemmeside, opslag eller annoncer skal laves til de sociale medier, så det vil koste i form af din tid.
Så jo mere online synlighed du ønsker, jo mere koster det – både i tid og penge.
Derfor er det vigtigt, at du starter med en digital strategi, så du ikke arbejder i blinde.
At skrive på min blog er for mig et fristed.
Her kan jeg lader tankerne få frit løb omkring et emne og de overvejelser, jeg selv gør mig eller har gjort mig omkring digital marketing.
Da jeg første gang var selvstændig foregik salg lidt mere old-school, men i dag nyder jeg min online tilværelse, hvor jeg er mere uafhængig af geografi.
Jeg får tit min inspiration til nye emner, når jeg arbejder med SEO, for der analyserer jeg, hvad læsere googler af emner og spørgsmål inden for mit felt. Vinklen på mine indlæg får jeg til gengæld oftest, når jeg er ude i naturen.
Jeg har siden 2015 arbejdet med både SEO og digital marketing på fuld tid. Jeg har jeg deltaget i et hav af kurser i både SEO, copywriting, Facebook – både annoncering og strategisk brug af grupper og meget mere.
Det er denne mosaik af erfaring og viden om den online verden, jeg ønsker at give videre til dig, der læser med, især glæder jeg mig til at skrive om det at være iværksætter eller selvstændig i en verden, hvor alt efterhånden foregår online.
Ud over at skrive om det, så tilbyder jeg naturligvis også hjælp til online markedsføring, hjælp til SEO, som både kan foregå på 1:1 basis på klippekort, eller hvor du inden for SEO kan følge forskellige SEO kurser, hvis du gerne vil lære selv at tage hånd om SEO optimeringen af din hjemmeside.
Jeg tilbyder også en række andre online kurser, som alle er understøtter arbejdet med digital markedsføring – og niveaumæssigt er de alle for begyndere eller let øvede inden for online markedsføring.
Sidder du og vil gerne høre min vinkel på et bestemt emne?
Det er ikke altid, at jeg rammer lige præcis de emner, som du gerne vil høre noget om. Så hvis du sidder og er nysgerrig på et bestemt emne, så skriv endelig til mig og sig det.
Det vil jeg elske.
Du kan skrive til mig på connie@virtuel-assistent.dk
Hilsen
Connie
Kontakt mig:
Lad mig hjælpe dig med: